Català Castellano English
080

GORI DE PALMA

 

NEW SKINS Col·lecció hivern 09-10

New Skins és la proposta del dissenyador GORI DE PALMA per a la seva darrera col·lecció d’hivern 09/10, col·lecció en què explora la interpretació dels conceptes culturals al llarg del temps. New Skins també vol ser una reflexió sobre els canvis generacionals i com aquests deriven en noves readaptacions, que donen pas a un cert desencant en l’original i, a la vegada, fan possible nous espais de creació.

La configuració d’aquest treball parteix dels dos elements del terme New Skins, relacionades amb dos moviments ben diferents.

En primer lloc fa referència als skinheads, la a cultura juvenil descendent del moviment mod, nascuda el 1969 als barris obrers. L’estètica és molt característica, inspirada en la classe obrera: el cap rapat, camises de quadres, tirants, jaquetes Harrington i bótes militars. El que els unia era el gust pel mateix tipus de música (ska, reggae, rocksteady...) i la vestimenta, així com pel futbol i la violència. Contràriament al que se sol pensar, originàriament no eren racistes ni tampoc no pertanyien a cap agrupació política concreta. Eren el reflex de la joventut obrera anglesa i com a tal, tenien les seves pròpies idees.

En segon lloc, es fa referència a la new wave, com nou corrent musical sorgit a mitjan dels anys 70, fragmentada en nombrosos subgèneres i etiquetes (new romantic, goth, postpunk, ska, alternative pop-rock...) i amb uns límits poc definits. L’etiqueta new wave es va imposar al món musical vinculada a un so i a una estètica determinats que posteriorment es van assimilar com a moviments estètics (ideològics populars). Bandes musicals fosques com Bauhaus, Joy Division, The Sisters of Mercy o Siouxsie & The Banshees es troben en el punt de mira en la construcció d’aquest projecte.

Tot desvirtuant intencionadament ambdues tendències (skinheads i la new wave), Gori de Palma ens presenta una col·lecció allunyada dels convencionalismes i d’actituds prefigurades, que parteix d´una confusió en la pròpia matriu referencial de l´obra, que es converteix en un conflicte entre la comprensió dels missatge; un missatge que no apareix gens clar, sinó dispers, difuminat, fragmentat i que cerca noves formes d´expressió. En definitiva, es tracta d´una col·lecció anticonvencional, amb una clara tensió atmosfèrica, que obliga a una lectura diferent.

New Skins desconstrueix l’ordre de referències i ordena les seves imatges en funció d’un origen suposat o un moviment que mai no ha existit. L’obra, mitjançant el mecanisme de l’apropiació, genera, dins d´aquest submón de les sub/cultures, un espai per a sí mateix, un lloc des del qual poder posicionar-se estèticament i social.

La seva impecable trajectòria, li ha permès de col·laborar amb Swarovsky, Vans, American Apparel i General Ópticas; així com també de participar en diverses exposicions al CCCB (Barcelona) i al Círculo de Bellas Artes (Madrid), en què ha demostrat la seva visió crítica de l´art, la moda i el consum.

Departament d'Innovació, Universitats i Empresa

Amb la col·laboració de:

Ajuntament de Barcelona